post@tonsberg-dyreklinikk.no

(OBS! Ikke SMS)

(OBS! Ikke SMS)

Tannbehandling

Både hunder og katter er utsatt for å få problemer med tennene, så tannbehandlinger utgjør en stor del av den daglige praksisen på klinikken. Hunder får ofte tannstein, som er avleiringer av kalk fra spyttet sammen med bakterier og matpartikler. Dette oppstår oftest på de bakre jekslene, og er derfor ikke alltid så lett å oppdage dersom man ikke undersøker munnen. Tannstein som ikke blir fjernet kan føre til tannkjøttbetennelse som gjør at tannkjøttet trekker seg oppover så roten blir synlig, og dette kan være smertefullt for hunden. Tannstein fjernes mens hunden eller katten er sedert, med manuelle instrumenter og en ultralydscaler. Vi har også et digitalt tannrøntgenapparat som er viktig for å kunne stille riktig diagnose og være sikker om et tann for eksempel må trekkes eller ikke.

Skader, både fra uhell eller kroniske tannproblemer, kan gjøre at en eller flere tenner må trekkes.

Hos katter er det ikke uvanlig med en tannsykdom som kalles FORL (Feline odontoclastic resorption lesion) eller TR (Tooth resorption) hvor tannen gradvis «spises opp» av celler som ødelegger emaljen. Dette kan være svært smertefullt for katten, og behandlingen består i å trekke de tennene det gjelder.

De minste kjæledyrene som kaniner og gnagere kan også ha tannproblemer, for eksempel feilstillinger og forvokste tenner.